Det första som slår mig när samtalet tar fart är hur mycket jag saknat e-handelsbranschen –och hur kul det är att få vara med på Zhipsters resa in i e-handelsgemenskapen. För mig finns det faktiskt en sådan i Sverige, och det blev väldigt tydligt under våra första minuter. När vi båda med värme kunde prata om gemensamma branschkollegor, insåg jag att e-handel verkligen är en lagsport. Det är en tanke jag burit med mig länge, och när jag pratar med Arne bubblar den upp igen.
Jag och Arne har aldrig tidigare suttit ner och samtalat, men när det gäller e-handel finns det hur mycket som helst att prata om.
“E-handeln har vuxit upp,” säger Arne. "Jag är idag inblandad i flera forskningsprojekt där vi bland annat undersöker vad som händer när omnikanal möter hållbarhet. Samtalet har mognat, och e-handeln drivs mer och mer av handelsmän snarare än techpersoner. Värden som tillgänglighet och hållbarhetmärks tydligare för varje dag. Det är mer på riktigt idag – idéerna vi hade för 10–15 år sedan har vi nu plockat ner till något konkret.”
Det är tydligt att det har hänt mycket de senaste åren. Kundupplevelsen har alltid varit central, och jag som jobbat med UX kan skriva under på det. Det som har förändrats är kanske vad vi räknar in i kundupplevelsen – vad som faktiskt påverkar köpet och vad som skapar lojalitet.
“Vi har ju fixat upplevelsen kring betalning,” säger Arne.
“Det gör vi faktiskt riktigt bra. Men det finns fortfarande saker kvar att göra i checkouten. Där exempelvis ni, Zhipster, kommer in i bilden. Kundupplevelsen sträcker sig längre än bara köpet – den sista milen har vi fortfarande inte helt fått kläm på.”
Vi diskuterar AI, EU-direktiv och begreppet mellanhandel. Det är ett ord som tydligt beskriver det vi i branschen faktiskt gör. Vi möjliggör handel, men sättet vi gör det på spelar roll.
“Om fossilfria leveranser inte går att välja i checkouten – hur ska vi då få med oss konsumenten?” Frågar Arne mig.
Ja, du? Jag tar med mig den frågan och ställer den till Jan.
Det är precis frågor som denna som gör det tydligt varför Arne är en värdefull resurs i Zhipsters styrelse. Perspektivet som vi tekniker ibland missar.
Det kanske jag glömt att nämna? Arne är numera en del av Zhipster. Han kliver in i styrelsen där han blir en ovärderlig tillgång och det leder oss till den sista och mest intressant frågan.
“Varför jag tackade ja till uppdraget på Zhipster?” sa Arne och skrattade. “Det var väldigt enkelt egentligen. Vi är inte klara ännu – det finns arbete kvar att göra inom leveransområdet. Zhipster känns som en spännande aktör på marknaden som, med sin lättrörlighet, kan ta en unik roll, utmana branschens jättar och jobba proaktivt med leveransupplevelsen.”