ZHIPSTER NYHETER

VI ÄR SÅ GLADA ATT KUNNA PRESENTERA
23 maj 2023 11:34

Vi är så glada att kunna presentera ett nytt samarbete med Cebon Group och GPBM Nordic och Sparq som alla nu använder Zhipster Enterprise TA 🌟

MAXIMERAT OCH KUNDANPASSAT TA-SYSTEM
27 feb 2023 10:06

Om Nowaste Logistics

Nowaste Logistics jobbar, som namnet skvallrar om, med logistik. Men de är mer än en leverantör av skräddarsydda logistiklösningar, de erbjuder högkvalitativ och nyskapande tredjepartslogistik och har som vision att fortsätta utmana branschen. Nowaste Logistics har en bred erfarenhet inom flera olika segment och utvecklar egna automationslösningar som ligger i framkant.

Förståelsen för logistikens betydelse är central och också en anledning till att Nowaste Logistics AB blev ett eget bolag. Fram till 2008 var Nowaste logistikavdelningen på Everfresh men efter att ha visat bra resultat blev avdelningen ett eget bolag.

Idag har företaget verkat på 3PL-marknaden i 10 år och har också tagit steget fullt ut när det gäller e-handel. 2019 öppnade Nowaste Logistics ett av Nordens första och mest moderna lager för omnichannel till multipla kunder inom mode och konfekt.

Ett TA-system, eller transportadministrativt-system, är ett system som används av företag för att boka transporter hos en eller flera transportörer. Det går också, bland annat, att spåra sändningar, skriva ut fraktsedlar och beräkna frakt.

Med Zhipster Control Tower kan du, utöver all funktionalitet från TA-systemet, skapa din egen transportör med frakttjänster. Detta gör att du kan skapa en egen unik namngivning och försäljning av transporter mot kund.

Genom fraktprislistorna i systemet kopplas dina frakttjänster ihop med valfria transportörer och fraktpåslag kan anges som fast kostnad eller procentuellt.

Vi träffade Marcus Hallberg som är transportchef på Nowaste Logistic för att prata TA-system och varför Zhipster Control Tower fungerar så bra i deras verksamhet.

Marcus, berätta hur ni använder Zhipster Control Tower!

Zhipster Control Tower är en del av vårt verktyg i vår värdekedja mot marknaden när
vi säljer in våra logistiktjänster. Vår lösning bygger på att säkerställa allt från plock och pack till transportbokning med integrerad transportör vår kund har avtal med. Kort summerat vill vi säkra upp hela ordern från leveransprocessen till slutanvändaren, både när det gäller B2B eller en B2C. Detta blir möjligt med Zhipsters lösning.

Indirekt använder vi Zhipster Control Tower som en black box vilket innebär att all aktivitet sker i vårt egna affärssystem, men i bakgrunden används ZCT och  det är ett värdefullt stöd för hela verksamheten.

Hur arbetade ni innan detta system?

Väldigt traditionellt med Excel-filer mellan avdelningarna. Men ganska tidigt insåg vi värdet av att integrera ett digitalt systemstöd för att stödja och effektiviserar hanteringen och flödet.

Vilka är era största utmaningar idag?

Just nu arbetar vi med att hinna integrera alla nya kunder som önskar en tredjepartslogistik-hantering.

Hur ser framtiden för logistikbranschen ut?

Utifrån vårt perspektiv, som arbetar med tredjepartslogistik, ser framtiden väldigt ljus ut. Fler och fler kunder vill lägga sin tid och fokus på sin kärnverksamhet vilket medför att outsourcing av logistik blir vanligare. Vi ser också att intresset för automatisering har ökat vilket vi också kan erbjuda.  

 

 

SÄG HEJ TILL GREGER!
27 feb 2023 10:04

Nu är det dags att presentera teamet bakom Zhipster. För det är ändå personerna som gör företaget. Först ut är vår fotbollstokige projektledare som har arbetat på Zhipster sedan 2018 – Greger Bergendal!

Greger har lång erfarenhet inom logistik och har tidigare arbetat inom både kundtjänst och inköp. Erfarenheten från kundsidan gör honom till ett värdefullt stöd för våra kunder i deras logistikprocess.

Om du inte hittar Greger på kontoret eller hemma bör du leta på någon fotbollsplan, för utöver att kolla på fotboll är han aktiv i Varbergs Bois och favoritlaget (lagen!) är såklart Aston Villa och Atletico Madrid.

Hej Greger, vad är din roll på Zhipster?

Jag har kontakt med och ansvarar för ett antal kunder samt hjälper till när nya kunder ska sättas upp. Dessutom arbetar jag mycket med våra transportörsintegrationer, både nya och nuvarande.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

Det är den stora variationen som blir på ett lite mindre företag, ingen dag är den andra lik. Jag tycker också det är väldigt roligt att få jobba tillsammans med våra kunder att utveckla ett bra stöd i deras logistikprocess.

Hur ser framtiden ut för logistikbranschen?

Jag tror att det kommer ske en större konsolidering inom transportbranschen. Finns många bolag inom lastmile som kommer slås samman för större volymer och kunna hitta lönsamhet. Sen tror jag att det kommer ske ett ännu större fokus på returer ur både ett kostnads och miljöperspektiv.

FEM BÄSTA:

Med Varberg - Havet, utbudet som är lagom och nära till det mesta

Serie just nu - Fauda på Netflix

Middagstipset - Fylld kycklingfilé på italienskt vid med klyftpotatis, svartkål & tomatconcassé

Musiken - Riktigt allätare här. Allt från topplistan till klassisk musik

Bästa fotbollslagen - Aston Villa, Atletico Madrid och såklart Varbergs Bois FC

SMARTARE LEVERANSALTERNATIV
27 feb 2023 10:03

Zhipster Checkout är en fristående molnapplikation som kan användas i kombination med Zhipster Enterprise TA men också andra TA-system på marknaden. Med Zhipster Checkout API får du enkelt åtkomst till leveransalternativ baserat på dina fraktavtal och kundkrav.

Konceptet Zhipster Checkout handlar om att erbjuda en anslutningspunkt med en standardiserad leveransterminologi. Detta möjliggör att arbeta med flera olika transportörer samtidigt utan att behöva hantera skillnader när det gäller transportörernas fraktkoder, tillgängliga utlämningställen, leveranstider och ytterligare tjänster.

VI ÄR STOLT PARTNER TILL LAGERHANTERINGSYSTEMET ONGOING
19 dec 2022 13:22

För oss är kvaliteten på våra samarbeten lika viktigt som vår produkt.
Därför har vi valt att arbeta med de bästa leverantörerna.

Vi är stolt partner till lagerhanteringsystemet Ongoing och har en standardintegration som gör att vi som TA-leverantör blir en del av hela leveransflödet. Det gör att helhetsbilden för flödet från orderläggning, plock, leverans och mottaget gods blir heltäckande. Smart va?

#ehandel #transport #frakt #logistik #transportsystem #lagerhantering #partners

 

TILLGÄNGLIGA UNDER JUL & NYÅR
15 dec 2022 12:30

Vi vill passa på och tacka för ett givande och utvecklande samarbete under året.

Därför vill vi tacka dig extra för året som varit och önska dig en god jul och ett gott nytt år!

Vi stänger för ledighet mellan 23 december och 2 januari men finns tillgängliga för eventuella ärenden på vår Help Desk:

helpdesk@zhipster.se

0340 - 59 65 40

SENIOR BACKEND-UTVECKLARE TILL ZHIPSTER, VÄXANDE BOLAG INOM LOGISTIKLÖSNINGAR, VARBERG.
08 dec 2022 15:48

Zhipsters resa fortsätter. Vill jobba du i en snabbfotad, sammansvetsad organisation med några av Sveriges största företag som kunder och vara med och utveckla marknadens mest spännande logistiklösningar. Nu söker vi på Zhipster en erfaren backend-utvecklare som kan ansluta till vårt team i Varberg och vara med på vår resa när vi skapar Sveriges bästa logistiklösningar!

Vi söker dig som kan och har minst tre års erfarenhet av:

  • .NET C#

Meriterande men inget krav:

  • Erfarenhet / kunskap av logistik eller logistikflöden
  • Relevant utbildning
  • Azure Dev Ops  / GIT
  • Razor Pages
  • Microsoft SQL Server
  • HTML / CSS
  • Javascript / Jquery
  • IIS
  • API:er / Swagger
  • Visual Studio
  • Amazon AWS

 

Om dig som person:

Du är nyfiken och lär dig gärna nya saker, du frågar istället för att fastna och du delar gärna med dig av dina kunskaper. Du värnar om kunden och fokuserar på leveransen. Du är strukturerad och proaktiv. Precis som vi vill du ha roligt på jobbet och bli en del av vårt team så vi kan utvecklas tillsammans!    

Vad kan vi erbjuda:

Som ett sammansvetsat mindre företag kommer du få möjligheten att komma göra avtryck i verksamheten direkt. Hos kommer du få chansen att arbeta med och förbättra våra lösningar samt anpassa unika lösningar för våra kunder. På Zhipster är det högt i tak och vi värnar om, och uppmuntrar, dina åsikter och förslag. Vi erbjuder dig chansen att arbeta med välkända varumärken och väletablerade bolag. Här kan du bli expert på våra lösningar och arbeta med väldokumenterade system. 
Vi utvecklar våra egna system samt våra kunders anpassade lösningar.

 

På Zhipster tror vi på en kombination av ”work- life balance”

SLIPP ONÖDIGA KOSTNADER MED ZHIPSTERS FAKTURAMATCHNING
17 nov 2022 06:00

Vad är fakturamatchning?

Principen med fakturamatchning innebär förenklat att den transportörsfaktura som ni betalar jämförs mot det som faktiskt har avtalats hos transportören, för att på så sätt upptäcka eventuella avvikelser. Det innebär att den faktiska fakturan jämförs på både huvudnivå, till och med på radnivå-/sändningar. På så sätt garanteras att det är endast de avtalade priserna som faktiskt debiteras från transportören.

 

Så fungerar Zhipsters fakturamatchning

Med vår funktion fraktberäkning och fakturamatchning får du som kund full kontroll över dina fraktkostnader. Med vår lösning kalkyleras dina sändningar med fraktkostnader direkt vid bokningstillfället enligt ditt fraktavtal med transportören. När sedan fraktfakturan kommer läses denna in i Zhipster per sändningsnummer för att sedan producera rapporter för att fånga eventuella avvik kring feldebiteringar

 

Vill du veta mera om Zhipsters fakturamatchning?

Boka en demo antingen via formuläret alternativt:

sales@zhipster.se 

+46 (0) 73 365 65 60

 

ÖKADE OMSÄTTNINGEN TILL FLERA MILJARDER - BYGGHEMMA VALDE ZHIPSTER ENTERPRISE TA
17 nov 2022 06:00

Automatiserad logistikhantering. Bättre översikt av hela leveransen. Och full support med möjlighet till individuellt anpassade lösningar. Med hjälp av Zhipster Enterprise TA kunde online-handeln Bygghemma erbjuda kunden bättre fraktalternativ, hantera fler transporter och skala upp omsättningen.

- Vi är ett stort bolag som har kvar entreprenörsdrivet. Då behöver vi samarbeta med partners som delar den synen, säger Robin Erlandsson, Head of Logistics för Bygghemma.

 

Trenden med hemrenovering eller DIY (Do-It-Yourself) har de senaste åren pekat uppåt. För online-handeln Bygghemma har det under samma period därför betytt fler ordrar, fler skickade paket och som ett resultat större omsättning. Som en organisation med majoriteten av affären i så kallad drop-shipping, där Bygghemma skickar produkterna direkt från leverantör hem till kund utan egen lagerhållning, har utmaningen legat i att knyta samman leverantörer och kunder tillsammans med avtalade transportörer. Något som förutsätter full översikt för att rätt vara hamnar hos rätt adress.

- Utmaningen med drop-shipping ligger i att bibehålla kontrollen genom att veta vad som bokas av kunden hela vägen ner till leverantören, säger Robin Erlandsson.

 

Lösningen blev Zhipster Enterprise TA

Även om den ökade efterfrågan välkomnades krävde det samtidigt mer av organisationen. Då mycket av det logistiska arbetet utfördes av en manuell resurs beslutade Bygghemma 2017 därför att behovet av ett mer automatiserat upplägg var en förutsättning för en fortsatt och framför allt hållbar tillväxt.

- Vi behövde en TA-lösning, säger Robin Erlandsson och syftar på ett system för transportadministration, TA.

Lösningen blev Zhipster Enterprise TA. En molnlösning med inriktning på miljö och kundanpassad process från order till leverans. Genom att TA-systemet inkluderade flera systemkomponenter som involverar både slutkunder och leverantörer blev leveranserna på så sätt unika, koordinerade, snabbare och därmed billigare.

- För oss var det grundläggande att kunna säkerställa att den produkt som verkligen är beställd är det som sedan levereras till kund.

 

Automatiserad kommunikation

För Bygghemma börjar lösningen med Zhipster i utcheckningen. När en kund beställt sin vara och är redo att betala kommunicerar systemet med transportörer, leverantörer och Bygghemma för att kunna presentera bästa möjliga fraktalternativ.

- Vårt system ställer automatiskt frågan till Zhipster och får då direkt ett svar som vi kan meddela vår kassa och ge relevanta alternativ för konsumenten. Beroende på postnummer och om vi till exempel behöver frakta mer än 20 kg får vi gå upp ett steg till hemleverans i stället för ombud.

I samband med att transport och utlämningsplats är vald skapas även en produktunik spårning vilket möjliggör för Bygghemma att få kontroll över hela försändelsen. Från beställning ända fram till leverans.

 

“Fantastiskt bra support”

I dag, fem år in i samarbetet, omsätter bolaget miljarder och har ett artikelantal på över 800 000.

 - Vi har en avancerad lösning där vi är integrerade med varandra. Vi har växt tillsammans med Zhipster. En av anledningen till att vi valde Zhipster var flexibiliteten som möjliggjort specialanpassade lösningar. Extremt snabbfotat bolag med fantastiskt bra support. Det är korta beslutsvägar och snabba leveranser. Det finns en öppenhet och transparens när man diskuterar lösningar vilket var en stor anledning till att vi valde Zhipster framför andra bolag.

Som ett företag i konstant förändring beroende av tekniska lösningar menar Robin Erlandsson att Zhipsters arbetsprocesser och korta beslutsvägar varit en förutsättning.

- Då branschen förändras är vi tvungna att korrigera vår verksamhet. Vi gör väldigt mycket kundunika lösningar och med Zhipster har vi alltid en öppen och bra dialog. Något vi värdesätter högt.

 

Bygghemma

Sveriges största e-handlare inom bygg-, hem- och trädgårdsprodukter

Grundad: 2005

Omsättning: Cirka 3 miljarder

Ingår i: BHG Group - Nordens största online-aktör inom konsumenthandel.